Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


3. Fokozatosság

step-by-step.jpegHa rossz irányba tartasz, teljesen mindegy, milyen gyorsan mész.

 „Stephen R. Covey”

Mire érdemes figyelni:

 

Figyelj arra, hogy fokozatosan szoktasd hozzá szervezeted a sportoláshoz. Nem kell az íróasztal mellől felállva egyből maratont futni 5perces ezrekkel. A fokozatosság elve amúgy a haladó sportolókra is érvényes! Építsd fel úgy az edzésed, hogy fokozatosan növekedjen az intenzitás. Minden sportoló (kezdő, újrakezdő, haladóJ) számára fontos, hogy ne terhelje túl a szervezetét, ízületeit. Nagyon fontos, hogy mindig csak apránként növeljük a terhelést. A későbbiekben fokozhatjuk is a tempót, de ha hosszabb időszak maradt ki, az újrakezdésekor időt kell adni a szervezetnek a változásra.

 

Érdemes az első edzéseken - ez akár 3-4hét is lehet - annyit mozogni, amennyi „jólesik”, így nem megy el tőle idejekorán a kedvünk. Azt szoktam tanácsolni, hogy az első hetekben nem is kell elfáradni vagy megizzadni az edzésenJ. Természetesen ezt követően edzésről-edzésre fokozhatjuk a testmozgás időtartamát, majd a későbbiekben a gyakoriságát, legvégül az intenzitását, így nem fogjuk magunkat túlterhelni sem mentálisan, sem fizikailag, és a sérüléseket is elkerülhetjük!  

 

Lehetőség szerint minimum 30 percet mozogjunk legalább háromszor hetente, vagyis nagyjából minden másnap. Tervezzük meg előre, hétről-hétre, hogy mely napokon fogunk mozogni és ezt véssük fel a naptárunkba!

 

Érdemes egy külső kontrollt alkalmazni, szakember segítéségét kérni, vagy csatlakozni egy futóközösséghez, ahol tudnak segíteni az első lépéseknél, ez akár mint egy külső „lelkiismeret” is működhet J

 

Az órát nézd, ne a távolságot! Ne engedj a csábításnak, hogy gyorsíts, hogy előbb végezz! Ez sérüléshez vezethet. Ne vidd túlzásba!

 

Az edzések száma szoros összefüggésben van a sérülés kockázatával. A fáradt izmok nem védik megfelelően a hozzájuk tartozó ízületet, így könnyebben megsérülhet a szalag, a porc vagy a csont. Szükség esetén merjünk visszavenni, egészségünket és teljesítményünket is növelni fogja! Tartsd be a pihenőket, minden edzésen legyen bemelegítés és nyújtás!